Dymmelonsdag

Onsdag eftermiddag och jag sitter här ute på Bromma flygplats och inväntar mitt flyg hem till Växjö för att imorgon påbörja mitt Påskfirande.

 

Du känner väl till att det idag är det den s k Dymmelonsdagen. Dymmelonsdagen inträffar alltid onsdagen före påsk, då påskfriden skall inleddas. Namnet kommer av att man här uppe i Skandinavien för länge sedan ersatte metallkläpparna i kyrkklockorna denna dag med trästavar  s k dymblar. Detta för att ge en så dämpad klang som möjligt, en markering av att det var stilla veckan och att långfredagen var i antågande. Ur ett arbetsmiljöperspektiv, ett perspektiv som jag ofta har här på bloggen, vore förstås detta även bra om vi gjorde nu för tiden och inte bara under ”stilla veckan” utan alltid. Skämt å sidor, ursäkta mitt skämtsamma lynne, så tänkte jag det skulle vara intressant för dig att veta varför vi benämner den här dagen med Dymmelonsdagen.

 

Nej, nu ropar de ut mitt flyg så nu är det bäst att begär mig till utgången.

 

Fortsatt trevlig och fridfull Dymmelonsdag önskar

 

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: