Rätt storlek på arbetsgruppen

Fredag morgon och jag skall strax gå ned och äta frukost på mitt hotell här i Halmstad, men innan jag gör det har jag lovat mig själv att skriva några rader här på min blogg.

 

Igår var jag inne på och definierade vad jag menar med ”för stor arbetsgrupp”. Det jag inte riktigt hann gå in på är nackdelarna jag ser med ”för stora arbetsgrupper”. I en grupp av denna storlek uppstår väldigt ofta grupperingar d v s små grupper inom den stora gruppen som oftast leder till samarbetsproblem. Dessutom är det betydligt lättare att försvinna som enskild i en stor grupp både frivilligt och ofrivilligt och till sist är det mycket sällan en stor grupp kan visa på samma effektivitet som en mindre grupp kan.

 

Men, vad är då en lagom stor grupp? Du som läst mina inlägg den här veckan vet redan vilken storlek jag menar är den optimala för en arbetsgrupp, nämligen 6 till 15. Utgår jag från min erfarenhet skulle jag kunna avgränsa den optimala storleken till 6 till 9 personer och det är också denna storlek jag föreslår mina uppdragsgivare att utgå ifrån.

 

Nej, nu skriker magen efter lite frukost så måste jag sluta men innan dess vill önska dig en riktigt trevlig helg!

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: