Undvik för stora arbetsgrupper

Torsdag eftermiddag och jag sitter här på mitt hotell i Halmstad och förbereder mig inför kvällens arbetsmöte. Innan jag slutför detta arbete tänkte jag skriva ihop dagens lilla blogginlägg.

 

De två senaste dagarna har jag resonerat kring nackdelarna med den lilla arbetsgruppen och det tänkte jag följa upp med ett resonemang kring den ”för stora arbetsgruppen”. Vad menar då jag med en ”för stor arbetsgrupp”? Först vill jag börja med att definiera vad jag menar med en arbetsgrupp. En arbetsgrupp är i min värld en grupp medarbetare som arbetar mot gemensamma mål under en samma ledning. Hur stor en arbetsgrupp kan vara utan att vara ”för stor” är lite svårt att exakt bestämma, men enligt min erfarenhet finns det en gräns som ligger någonstans mellan 15 – 20 som helst inte bör överskridas. Blir arbetsgruppen större än så är risken stor för att effektiviteten blir för låg. Samtidigt är det klart svårt för en ledare att ha fler medarbetare än 15 – 20 stycken om ledarskapet skall bli tillräckligt bra.

 

Jag återkommer med fler tankar kring ”för stora arbetsgrupper” i morgon, fram till dess önskar jag dig en trevlig torsdagskväll.

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: