Performance Management

Torsdag lunch och inte en ärtsoppa i närheten, det blir att försöka hitta något annat matnyttigt. Innan jag kan belönar mig själv med lite lunch känner jag att jag bör uppdatera min blogg.

Dagens inlägg tar upp ett ämne jag tidigare varit inne på här bloggen. Det som inspirerade mig till detta var en bok jag hittade i min bokhylla igår som nästan glömt bort. Boken är på danska och heter ”Ledelse via nyckeltal” och är skriven av mina tidigare kollegor Lars Birk och Jesper Erichsen 1994. I min bok finns en dedikation till undertecknad där jag tackas för den inspiration och det input jag gav författarna under deras arbete med boken. När jag idag går igenom boken konstaterar jag att den är mer aktuell än någonsin. Begreppet Performance Management som jag har resonerat om flera gånger här på bloggen har flera av sina rötter i det som Lars och Jesper skriver om.

I boken skriver Lars och Jesper att vinsterna med att leda en verksamhet med nyckeltal är många och inte minst vinner man följande:

1) Bättre och effektivare styrning av verksamheten
2) Snabbare reaktionstider (d v s tiden från problem till lösning)
3) Resultaten synliggörs för alla
4) Lättare att identifiera problem och möjligheter i verksamheten
5) Hjälp till att förklara och beskriva orsakssammanhang
6) Verktyg för att optimera värdeskapande externt och internt

När jag går igenom listan ovan ser jag att dessa punkter är exakt desamma som gäller för Performance Management.

Önskar dig en fortsatt trevlig torsdag!


Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: