Åka tåg ger minst dubbla vinster

Tisdag kväll och jag är åter en glad tågresenär, den här gången på väg hem från Stockholm där jag haft ett drygt dygn fyllt av spännande möten.  Varje gång jag tar tåget istället för bilen eller för den skull även flyget inser jag hur mycket arbete jag får gjort under mina resor. Att arbeta med skrivarbete eller analysarbete går alldeles utmärkt på tåget, särskilt om man har råd att kosta på sig att åka i 1:a klass och dessutom kan göra det på lite udda tider då antalet passagerare är begränsat. För egen del har jag lyckats arbeta bort en hel del av mina uppgifter på min göra-lista så just nu känner jag mig både riktigt duktig och i någorlunda takt med mina tidsplaner.

En reflektion jag gör så här på kvällen efter den senaste tidens många tågresor är att tågresandet för mig ger mig minst dubbla vinster. Dels kan jag utnyttja min tid effektivare än jag gör när jag använder andra transportmedel och dels skonar jag även miljön och drar därmed mitt lilla strå till stacken för ett hållbart samhälle. En tredje vinst jag och Sustainable Performance även gjort är av ren ekonomisk art. Tågbiljetterna har kostat mindre än flyget och i jämförelse med motsvarande bilresa är marginalen ännu större.

Innan jag tar tag i dagens sista arbetsuppgift och innan tåget kommer till Alvesta vill jag nu önska dig en fortsatt trevlig kväll.

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: