Tips från arbetslivscoachen - njut nu i helgen!


Fredag eftermiddag och jag har precis lämnat Jernbanestationen i Middelfart för resan hem mot Växjö via Köpenhamn. Eftersom jag endast har 13 minuter mellan mina tåg när jag kommer fram till Hovedbanegarden i Köpenhamn så hoppas jag innerligt att tåget jag sitter på nu verkligen kommer fram på tidtabell, annars får jag väl bli kvar där över helgen?

Jag kan inte undvika att rubricera ännu ett tips med min nyvunna ”titel” som Arbetslivscoach, särskilt inte eftersom det är fredag idag. Jag vet vad du associerar med arbetslivscoach, men om du och jag kan vara överens om att denna roll handlar om ge störd och råd för ett bättre och hälsosammare arbetsliv så hänger du säkert med på resten av det här lilla inlägget.

Dagens arbetsliv är för de flesta präglat av hög stress och stora krav. Med en sådan vardag får helgerna extra stor betydelse som viktigt avbrott och nödvändig viloperiod. Enligt min uppfattning är det oerhört väsentligt att helgerna blir ett verkligt avbrott från vardagens stress och krav. Ju högre stress och ju högre krav dess viktigare blir möjligheterna till avbrott. Under helgen är viktigt att få bort så mycket av krav och ”måsten” som möjligt använd därför så mycket av helgledigheten som möjligt åt spontana och oplanerade aktiviteter och göromål. Sömn, motion och roliga aktiviteter (nöjen) är förstås avgörande för att en helg skall innebära den vila och avkoppling från vardagen som vi behöver för att stå pall den tuffa vardagen.

Därför hoppas jag nu att du tar alla chanser du får till att verkligen njuta av den kommande helgen och alla helger framöver!


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: