Tips från arbetslivscoachen

Onsdag kväll och jag har mellanlandat på Arlanda på min resa söderut efter några spännande och givande dagar uppe i Luleå. Imorgon blir det Danmark för min del liksom på fredag, blir intressant att växla från den vackra norrländska dialekten till den lite mer ”grötiga” och melodiska danskan.

Idag liksom ganska ofta träffar jag grupper av medarbetare som ger uttryck för ganska stark kritik mot sina chefer. När jag ställer frågan om de någon gång framfört detta till sina chefer och/eller om de varit tydliga med hur de önskar och förväntar sig att chefen skall leda dem, blir svaret nästan alltid negativt eller mer frågande – ”kan/får man göra det?”, självklart kan/får man göra det blir mitt svar denna fråga. Upplever du att din chef inte riktigt lever upp till den standard du önskar ger jag dig rådet att inte tveka att ta upp detta med vederbörande. En chef som är klar över medarbetarnas förväntningar har avsevärt mycket bättre förutsättningar att bli framgångsrik i sitt ledarskap än om motsatsen gäller. Framför du dina förväntningar i en positiv och konstruktiv anda behöver inte befara att din relation med din chef på något sätt försämras, tvärtom den kommer med all säkerhet att förbättras. Att få ta del av förväntningar är något helt annat än att ta emot kritik, det senare har de flesta av oss inte sällan lite svårt för. Tänk också så att känner inte din chef till vilka förväntningar du har hur skall hon/han i så fall kunna leverera det ledarskap som förväntar dig – skall hon/han gissa sig till dessa eller?

Dagens lilla inlägg har ju formulerat utifrån min ”nya” roll som Arbetslivscoach i tidningen Publikt (ST:s tidning för alla anställda inom staten) där jag fått en egen spalt från och med nu i februari. Du som är flitig besökare på min blogg vet ju annars att jag ofta formulera mina tankar och råd med adress till beslutsfattare på olika nivåer. Min nyvunna ”titel” som Arbetslivscoach kommer framöver att ställa vissa nya krav på mitt skrivande, så du får vänja dig vid att jag ibland kommer att byta både perspektiv och målgrupp för mina budskap.

Trevlig onsdagskväll önskas från Arlanda!


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: