Ledarskapets betydelse mer accepterat inom idrotten

Onsdag kväll och jag är tillbaka hemma i Växjö efter mitt besök i Knallebygden, närmare bestämt i Borås. Idag har jag haft det extra inspirerande i mitt arbete eftersom jag arbetat med förberedelserna inför ett kommande större forskningsprojekt tillsammans med vår vetenskapliga rådgivare. Så snart vi löst finansieringen kommer jag att skriva många inlägg kring detta, som vi hoppas, banbrytande forskningsprojekt.

 

På hemvägen i bilen fick jag några minuter för mig själv mellan alla telefonsamtalen och då kom jag att tänka på skillnaderna och likheterna mellan en traditionell arbetsplats och en elitidrottsförening. Inom elitidrotten gäller det att organisationen (laget, idrottsutövarna) ständigt levererar på topp, inte minst sponsorerna, publiken och media kräver detta. Men det samma gäller ju faktiskt också för alla företag, det gäller att prestera på topp hela tiden annars knorrar styrelsen och ägarna och för att inte säga kunderna. Så vari ligger då skillnaderna? En skillnad är förstås medias ständiga bevakning och bedömning och en annan skillnad kan vara den interna konkurrens som kan finnas inom laget och/eller mellan olika idrottsutövare.

 

Den skillnad jag fastnade lite på under mina funderingar i bilen var den att ledarskapets betydelse är mera givet och accepterat inom idrottsvärlden än det är generellt i arbetslivet. Har du några funderingar varför det förhåller sig så är du välkommen att kontakta mig.

 

Ha en trevlig onsdagskväll önskar

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: