Lönsamhet på kort sikt ökar möjligheterna till långsiktig lönsamhet

Stockholm torsdag kväll och jag har precis kommit tillbaka till mitt hotell efter en mycket inspirerande middag med personer från samtliga nordiska länder. Du som läst min blogg de senaste åren vet hur förtjust jag är i att göra jämförelser mellan olika företeelserna i de nordiska länderna. Kvällens middag gav mig ytterligare vatten på kvarnen när det gäller de spännande olikheter som präglar våra lika länder.

Min bordsgranne i kväll kom från Danmark och vi hade en mycket intressant dialog kring skillnaderna mellan den svenska och danska synen på innebörden av affärsmässigt agerande. I Danmark har man betydligt större fokus på lönsamhet i det korta perspektivet, givetvis både på gott och ont. En dansk företagsledare resonerar i princip alltid efter devisen att är det inte lönsamt på kort sikt blir det inte heller lönsamt på längre sikt. Här ser jag en tydlig vattendelare vid Öresund då vi i Sverige ofta har en betydligt längre horisont och ofta acceptera både underskott och lägre lönsamhet i det korta perspektivet om vi tror att det blir lönsamt på lång sikt. Så här sent på kvällen är jag inte mannen att avgöra vilket som är mest korrekt, sannolikt som vanligt ligger sanningen någonstans mittemellan.

God natt önskas från Stockholm.

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: