Meningslösa medarbetarundersökningar

Tisdag lunch och jag tar mig några minuter till lite bloggvård innan jag sätter tänderna i eftermiddagens uppgifter.

Det har inte gått att undvika men jag återkommer än en gång till ett av mina favoritämnen, nämligen medarbetarundersökningar. Anledningen är att jag tidigare idag hade ett samtal med en väldigt representativ köpare av medarbetarundersökningar. Under samtalets gång förstod jag att vederbörande var näst intill totalt ointresserad av mätsäkerheten, det enda som var viktigt förutom priset det var att det fanns med ett antal frågor kring diskriminering och jämställdhet. Visst är det otroligt märkligt att marknaden för medarbetarundersökningar är så enormt omogen? Kvalitet och metodsäkerhet är fortfarande köpkriterier som väger väldigt lätt, vilket är tydliga tecken på en omogen marknad.

Orsakerna bakom detta önskar jag att jag vore helt på det klara med, men jag är samtidigt övertygad om att de flesta arbetsplatser idag fortfarande ser medarbetarundersökningen som något nödvändigt ont eller betraktar det hela som en slags tävling (det gäller att få högre resultat för varje år).

Du läser förstås min besvikelse tydligt mellan raderna men tro inte att jag för den skull ger upp mitt missionerande kring vetenskapligt förankrade och ordentligt validerade medarbetarundersökningar. En medarbetarundersökning är ingen lek utan något man skall ta på lika stort allvar som allt annat man sysslar med i verksamheten. Inom vilken annan disciplin har man råd att använda sig av ovetenskapliga metoder och verktyg man inte har en aning om hur de fungerar?

Ha en fortsatt trevlig tisdag!


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: