Skjuter sig själva i foten

Tisdag kväll och mitt huvud är uppfyllt av tankar och reflektioner med anledning av den senaste tidens turbulens och maktkamp inom Socialdemokratin som ännu inte tycks har lagt sig. Eftersom jag inte vill att min blogg skall upplevas som partipolitisk så kommer jag inte att ytterligare kommentera detta mer än jag gjort tidigare. I det fall du skulle undra så hade jag naturligtvis varit lika negativt inställd till det som skett oavsett vilket parti det handlat om. Ta t ex Kristdemokraterna där det också pågår en öppen kamp om ledarskapet som naturligtvis inte stärker förtroendet för partiet. Både Kristdemokraterna och Socialdemokraterna har en lång resa framför sig, inte minst när det gäller att komma överens internt. En enad front är naturligtvis helt avgörande när det gäller att skapa förtroende för sin sak.

 

Det som nu pågår inom den politiska sfären är förstås inte unikt, motsvarande pågår inom arbetslivet hela tiden dock med den skillnaden att det ofta sker utan den enorma exponering i media som Kristdemokraternas och Socialdemokraternas maktkamper fått. I min roll som arbetsplatsutvecklare blir jag inte sällan inkopplad när en intern maktkamp håller på eller redan har gått överstyr. Det jag då ofta möter är en stor intern splittring som tar enormt med energi och därmed är oerhört kontraproduktiv för verksamheten. Jag inser självfallet skillnaderna mellan en demokratiskt styrd organisation och t ex ett företag, oavsett detta menar jag att det är för bedrövligt att se hur Kristdemokraterna och Socialdemokraterna skjuter sig själva i foten hela tiden.

 

Vi hörs i morgon onsdag igen!

 

 

 

Gert Ohlin

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: