Medarbetarundersökningens ABC - rätt svar fråga 1

Måndag morgon och jag har precis kommit fram hit till Grums efter en rekordtidig start på dagen hemma i Växjö. Innan jag går igång med dagens uppdrag tänker jag påbörja min redovisning av rätt svar på mina testfrågor kring medarbetarundersökningens ABC. Har du inte läst mitt inlägg från i fredags föreslår jag att du gör det innan du fortsätter att läsa här.

 

Den första testfrågan handlade om skillnaden mellan ett validerat frågeformulär/enkät och ett som inte är det. Det korta och grundläggande svaret på denna fråga är som följer:

 

- Genom att använda en validerad enkät/medarbetarundersökning får man exakta uppgifter på mätsäkerheten d v s man får kunskap om hur stor felmarginalen är. Använder man en ikke validerad enkät/medarbetarundersökning så vet man absolut inget alls om hur stor felmarginalen är. Att dra slutsatser av en medarbetarundersökning som man inte har en aning om mätsäkerheten på är naturligtvis inte rekommendabelt, tvärtom är det mycket oklokt.

 

Är intresserad av hur valideringsdata kan redovisas är du välkommen att besöka http://www.sperab.se/default.asp?PageID=575

 

Tänk på fredag firar vi Midsommar, fram till dess önskar jag dig en härlig vecka!

 

Gert Ohlin

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: