Balans i livspusslet

Torsdag kväll och jag skall strax ut och äta en bit mat med min kund här på västkusten där jag befinner mig idag. Alla dem som känner mig väl funderar säkert en hel del på hur tänker för egen del med tanke på mina arbetsvanor när jag skriver det jag kommer att göra här nedan.

Löpsedlarna skriker ut idag att vår Statsminister och hans fru nu gått skilda vägar och vad jag förstår så spekuleras det vilt om orsakerna bakom. För egen del har jag förstås inte en aning men det är ju inte första gången som personer i utsatta situationer såsom politiker, företagsledare m fl hårt arbetande individer inte kan hålla ihop sina privata relationer. Nu är det också min uppfattning att väldigt många i vårt samhälle har svårt att finna balansen i livspusslet. Kraven i arbetslivet är idag så pass hårda för de flesta att privatlivet ofta kommer i kläm vilket naturligtvis är påfrestande för relationerna. Jag ser inte att vi kan fortsätta med en sådan samhällsutveckling som vi har idag, den är verkligen inte hållbar varken på kort eller längre sikt.

Hur jag får det ihop för egen del som ständigt är på resande fot begriper jag egentligen inte, hade det inte varit för min fantastiskt förstående och stöttande fru så hade även jag varit illa ute. Samtidigt får jag mig alltid en tankeställare när jag får höra talas om vilka tribut som ett hårt arbetsliv för med sig för andra, men därifrån till att i grunden förändra min egen situation är det tyvärr ett avstånd – ett avstånd som jag trots allt ganska ofta försöker att täppa till genom att dra ned på tiden jag arbetar. Vem vet kanske jag lyckas till sist att få en lite bättre balans mellan arbetet och fritiden innan jag går i pension.

Trevlig torsdagskväll önskar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: