Kortsiktighet inte hållbart i längden

Torsdag kväll och jag har avslutat en av dessa sällsynta ”hemmadagar” d v s en heldag hemma på hemmakontoret. Planen för dagen var annars att skulle befinna mig uppe i Dalarna, men jag fick helt enkelt inte ihop min reselogistik eftersom jag måste vara i Köpenhamn i morgon bitti.

 

Det händer lite av och till att jag får frågan hur jag ser på den allmänt rådande kortsiktigheten i näringslivet med tanke på vår signatur ”för långsiktigt hållbara prestationer” i Sustainable Performance. Det är klart att det ofta finns en konflikt mellan det kortsiktiga och det långsiktiga, men långt ifrån alltid. Ur ett rent lönsamhetsperspektiv kan det förstås vara så att det som är den kortsiktigt mest lönsamma lösningen inte är den som är mest lönsam på lång sikt. Ser jag till mitt eget kompetensområde, hur vi har det på jobbet, så är det nästan alltid så att det som är kortsiktigt fel även är fel i det längre perspektivet och även tvärtom förstås.

 

Tyvärr noterar jag alltför ofta att det finns ett kortsiktigt perspektiv även inom HR-området i bemärkelsen att man tar alldeles för lätt på problem inom arbetsmiljöområdet. Bara för att nämna något område så tar jag problemen med stress, där det inte sällan finns en attityd som kan beskrivas med ”det är lite stressigt just nu, men det lugnar säkert ned sig så småningom”. Detta är ett typiskt kortsiktigt perspektiv då man inte beaktar vilken risk en hög stress kan få på lite längre sikt.

 

Trevlig torsdagskväll önskar

 

 

Gert Ohlin

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: