Rationell eller emotionell, det är frågan?

Tisdag kväll och jag har ”mellanlandat” på Hovedbanegarden i Köpenhamn i väntan på mitt tåg tillbaka hem till Växjö efter en intressant dag borta i Middelfart på Fyn. Trots en underbar vårsol och fullt av vårblommor i rabatterna kändes våren långt borta i den iskalla vinden, förhoppningsvis upplever vi nu det sista av vinterkylan åtminstone här nere i ”södern”.

I mitt arbete som ”ledningsgruppsutvecklare” stöter jag ofta på situationer där det blir extra tydligt hur stor skillnaden är mellan det rationella och emotionella agerandet. Det flesta beslutsfattare har ibland svårt för att medge att de låter sig påverkas mer av det emotionella än av det rent rationella. I min värld är gränssnittet mellan det rationella och emotionella både stort och luddigt till sitt ”utseende”, vilket inte gör det enklare att ta in. De som hävdar att de enkelt kan hålla isär de rationella grunderna för ett beslut ifrån de emotionella grunderna tvivlar jag väldigt ofta på. Min erfarenhet säger mig att vi påverkas betydligt mer än vi tror av våra känslor. T ex vi låter oss ofta påverkas av vår relation till den person som föreslår oss något på så vis att om vi gillar personen ifråga ser mer vi positivt på förslaget än om förhållandet är tvärtom d v s vi ogillar den föreslår oss något mer eller mindre oavsett det rationella i det hela.

Nej, nu måste jag rusa ned på rätt perrong och finna mitt tåg hem till Växjö.


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: