Vett och etikett

Tisdag kväll och jag har precis checkat in på hotellet här uppe i Övertorneå. Efter att ha färdats från våren nere i söder upp hit till vintern i Tornedalen mår jag förträffligt. Det är visserligen vinter och natten kommer säkert att bli väldigt kylig men visst är våren på väg här uppe också trots att asfalten på vägarna fortfarande ligger dold bakom snö och is. I soliga lägen smälter faktiskt både snön och isen så sakteliga och en härlig vårvinterdag går verkligen inte av för hackor den heller.

 

På vägen upp hit hörde jag på radion att bruket av mobiltelefoner åter är på tapeten på sätt att tydligen finns en studie som visar att vår ständiga tillgänglighet försämrar våra sociala relationer. Det ligger säkert en hel del i detta och visst är det oerhört irriterande att dessa mobiler hela tiden får störa våra personliga möten och samtal. Det har tyvärr blivit så att det anses helt normalt att avbryta det personliga samtalet när som helst bara för att svara på ett mobilsamtal eller ett sms. För egen del är jag tyvärr inte mycket bättre själv, fast jag anstränger mig att stänga av mobilen så ofta som möjligt. För mig är det faktiskt inte ok att hela tiden avbrytas i ett samtal så fort en mobil ringer eller signalerar ett sms. Skulle jag få bestämma så skulle detta definitivt inte tillhöra vett och etikett idag, tvärtom är det att visa den/dem man samtalar dålig respekt.

 

Trevlig tisdagskväll önskar

 

 

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: