Tuffare vara chef i kristider

Onsdag kväll och jag har precis checkat in på ett hotell här i Karlstad efter en lång dag bilen blandat med möten längs vägen, det skall bli skönt nu att få lägga sig och ladda inför morgondagens uppdrag borta i Grums.

 

Gårdagens inlägg kring den rådande lågkonjunkturens verkningar fick mig att tänka på en annan aspekt, nämligen chefernas arbetssituation. Enligt min långa erfarenhet vet jag att väldigt många chefer sliter hårt just nu, inte minst med att skära i kostnadsmassan. Särskilt tufft blir det för en chef som måste minska på antalet medarbetare, dels handlar det om det svåra samtalet med vederbörande och dels brukar arbetsbördan till mångt och mycket skjutas över till chefen själv. Chefer som har det tufft är sällan riktigt bra ledare vilket i sin tur leder till följdproblem för medarbetarna.

 

I dessa dagar talar jag väldigt mycket med mina uppdragsgivare om vikten av att ge cheferna stöd, utan detta stöd riskerar krishanteringen i sig att förvärra den redan befintliga problematiken.

 

I kristider prövas vänskapen, humanismen och inte minst ledarskapet därför är det angeläget att inte glömma bort att det är tuffare att vara chef i dessa tider.

 

Fortsatt trevlig vecka önskas från Karlstad

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan du följa mig på Twitter -@gertohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: