Last call för SAS

Måndag lunch och jag skall strax köra över Öresund till mitt möte på Kastrup senare i eftermiddag. Under förmiddagen har jag flera gånger lyssnat på nyheterna kring SAS och de stora besparingar som måste genomföras. Efter att ha lyssnat på detta går det bara inte att låta bli att delge dig mina reflektioner.

Reflektioner kanske inte är rätt ord i sammanhanget, snarare har jag ett antal frågor kring det som skett och sker inom SAS.

1) Hur kan det komma sig att SAS inte lyckats anpassa sig till flygmarknaden ännu? Lågprisflyget är ju ingen nyhet precis!
2) Ett mycket tungt ansvar vilar på SAS ägare och styrelse, varför har inte den nu aktuella utvecklingen långt tidigare kunnat förutses?
3) I sparpaket som nu ligger på bordet för förhandlingar med facken ingår en neddragning av administrationen med drygt 800 personer – ja du läste rätt = drygt 800 personer! I min värld är det helt obegripligt att företaget lyckats bygga upp en sådan enorm administration att denna nu kan bantas med ett helt lite ”samhälle” på drygt 800 personer??

Ha nu fortsatt trevlig vecka så hörs vi imorgon igen

Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: