På tal om sk krisavtal

Torsdag tidig morgon och jag har en dag framför mig med en hel del deadlines, tur att jag tillhör gruppen som arbetar bättre under press. Innan jag ger mig i kast med den första ”måste-uppgiften” tänkte jag kort kommentera den uppkomna debatten om s.k. krisavtal d v s att medarbetare accepterar att tillfälligt gå ned i arbetstid och i lön för att hjälpa arbetsgivaren att ”övervintra” en svacka i försäljningen/produktionen. Alternativet till detta är ju annars att företaget tvingas dra ned på personalstyrkan och säga upp medarbetare med hänvisning till arbetsbrist.

Personligen tycker jag att bägge parter d v s både medarbetare och arbetsgivare vinner på detta. Medarbetarna får behålla sina anställningar och arbetsgivaren kan behålla kompetensen i företaget d v s ett verkligt vinn - vinn. Nu är jag samtidigt angelägen att framhålla att den här typen av överenskommelser endast bör göras i situationer där det är uppenbart att det rör sig om en tillfällig svacka.

Önskar dig en trevlig arbetsdag!

Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: