Sustainable Management förutsätter en hög närvaro

Stockholm torsdag morgon och jag har äntligen efter en hel veckas uteblivit bloggande fått ett ögonblick över för lite bloggvård. Den här tiden på året är oerhört intensiv i vår bransch, det verkar som om ingen ”tror på ett liv efter Jul” d v s allt måste komma på plats innan Jul- och Nyårshelgerna. Men tyck för all del inte synd om mig, jag trivs som fisken i vattnet när jag och mina kollegor är efterfrågade och behövda där ute på marknaden.

I fredags i förra veckan var min plan att avsluta min lilla serie kring Sustainable Management, nu sprack som sagt den planen varför det sista avsnittet istället kommer här.

Ett långsiktigt hållbart ledarskap d v s Sustainable Performance förutsätter naturligtvis att ledarskapet är närvarande i så hög utsträckning som möjligt i såväl fysisk som i psykisk mening. Den fysiska närvaron kan förstås till vissa delar ersättas med telefon-/SMS- och/eller mailkontakter, det viktiga är att kontakten mellan ledaren och medarbetarna är en kontinuerligt pågående process.

Eftersom detta nu är det sista avsnittet i mitt resonemang kring Sustainable Performance vill igen peka på de fem grundstenarna som det långsiktigt hållbara ledarskapet bygger på:

* Rätt arbetsförutsättningar i rollen som ledare/chef
* Det prestationsdrivande ledarskap
* Det balanserade ledarskapet
* Det lyhörda ledarskapet
* Det närvarande ledarskapet

Önskar dig nu en trevlig torsdag och en trevlig helg så hörs vi igen på måndag, i morgon fredag vet jag redan nu att tiden inte kommer att räcka till för bloggen.

Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: