Ingen vändning utan förändringar

Tisdag kväll och jag befinner mig i Hofors som sägs vara Sveriges vänligaste kommun, så tyck för all del inte synd om mig.

Ikväll sitter jag här på mitt hotellrum och biter på naglarna och våndas inför kvällens Elitseriematch mellan Växjö Lakers och Färjestad hemma i Växjö. Du är som hockeyintresserad vet i vilket, minst sagt, prekärt läge som mitt favoritlag befinner sig i och med de senaste sex raka förlusterna. Och som om detta inte är nog eländigt, Lakers har även nu spelat 40 gånger i powerplay utan ett enda mål. Detta är tyvärr alla tiders bottenrekord när det gäller Elitserien. I skrivande stund står det 0 – 0 hemma i Växjö på Vida Arena efter två perioder. Med Lakers senaste förlustrad i minnet är det tyvärr inte mycket som talar för en seger ikväll heller, men låt oss hoppas att jag får fel på den här punkten.

Oavsett resultatet ikväll mot Färjestad så gäller för Växjö Lakers att få till en verklig vändning i termer av att man måste börja utnyttja sina chanser och vinna de jämna matcherna. Som alltid gäller att inse att detta inte är möjligt utan att genomföra ett antal förändringar. En verklig vändning kan man aldrig åstadkomma genom att bara göra ”more of the same”, detta gäller såväl i idrotten som i näringslivet. En verksamhet som förlorar pengar måste genomföra kraftfulla förändringar för att börja tjäna pengar igen, det går inte bara att köra på som förut. Naturligtvis gäller även detta för ett hockeylag, det gäller att genomföra tydliga förändringar för att lyckas vända på en lång rad av förluster till vinster igen.

Håll tummarna nu för att Växjö Lakers lyckas få till en vändning ikväll!


Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: