Lyckligt lottad som har ett arbete

Måndag morgon och en hel härlig arbetsvecka ligger framför oss som har förmånen att ha ett arbete i dessa tuffa arbetsmarknadstider.

I gårdagens partiledardebatt debatterades bl a den höga arbetslösheten och på vilket sätt som denna bäst kan motverkas. I grunden är det förstås efterfrågan på arbetskraft som är det viktigaste för att komma åt arbetslösheten. Efterfrågan på arbetskraft är för närvarande inte speciellt stor med tanke på lågkonjunkturen och det tuffa ekonomiska klimatet för den offentliga sektorn. Det som trots allt driver på efterfrågan är de pågående omfattande pensionsavgångarna som nu kommer att öka år för år under de närmaste tio åren.

Mycket i debatten har handlat om de arbetslösas drivkrafter att söka jobb. I min värld är detta minst sagt underligt. Jag menar att en jättemajoritet av alla arbetslösa inget annat vill än att få ett nytt arbete och lämna arbetslösheten. Endast en mycket liten minoritet menar jag är i behov av extra drivkrafter för att lämna arbetslösheten bakom sig. Nu tycks det som om hela upplägget med sänkta nivåer i arbetslöshetsförsäkringen och mycket låga ersättningar efter det att tiden i A-kassan gått ut utgår ifrån att alla arbetslösa behöver extra drivkrafter för att komma ur sin arbetslöshet. Jag ställer mig oerhört tveksam till detta. Du som läste mitt inlägg i förra veckan kring otrygghet som drivkraft, vet också att jag ställer mig än mer tveksam till att en hotad ekonomi/existens är någon bra drivkraft i en arbetslöshetssituation.

Ha nu en trevlig arbetsvecka, du som är så lyckligt lottad!

Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: