Nycklarna till prestationer i världsklass

Måndag kväll och jag har precis kommit hem efter en fantastisk dag tillsammans med några av vårt lands mest meriterade landslagscoacher. Du som läser min blogg vet att jag har tagit initiativ till forskningsprojektet Top Performance, där vi igår hade vårt första referensgruppsmöte. Vår referensgrupp är minst sagt meriterad när det gäller idrottsliga framgångar i världsklass, den består nämligen av Tommy Svensson (f d förbundskapten för fotbollslandslaget), Conny Evensson (f d förbundskapten för Tre kronor) och Bengan Johansson (f d dito för handbollslandslaget).

Att kort summera alla intryck för gårdagens referensgruppsmöte låter sig tyvärr inte göras, så du får nöja dig med att jag här och nu endast redogör för något av allt det kloka som kom upp på gårdagens möte när vi ställde frågan hur man lyckas att prestera i världsklass:

- trygghet och frihet för individen och laget
- en stark och gemensam värdegrund framtagen av laget
- lyssna hela tiden på enskilda och på laget
- sälja in idéer till laget, inte driva igenom
- se alla i laget lika mycket
- lära känna var och ens motivation och drivkrafter
- kontinuitet i laget så långt möjligt
- som ledare brinna för uppgiften
- lagarbete går ut på att göra lagkamraterna bra

Se ovanstående uppställning bara som ett litet smakprov på alla kloka tankar som togs upp under vårt referensgruppsmöte tidigare idag.

God natt önskar


Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: