Sustainable Management bygger till stor del på det balanserade ledarskapet


Onsdag eftermiddag och jag har precis avslutat ett inspirerande möte här i Örebro. Innan jag sätter mig i bilen och far upp till Arlanda där jag skall övernatta inför morgondagens äventyr uppe i Umeå tänker jag fortsätta min lilla serie kring Sustainable Management.

I dagens resonemang tänker jag påstå att Sustainable Management till stor del handlar om ett ledarskap i balans. Vad menar jag då med balans i ledarskapet? Jo, jag menar att en chef/ledare alltid måste finna en balans mellan de ”tre kravställarna/uppdragsgivarna” nämligen 1) den överordnade chefens krav på resultat mm (det röda fältet i figuren nedan), 2) medarbetarnas krav/behov av ett gott ledarskap (det gula fältet) och 3) kundernas/marknadens krav på tillgänglighet/kvalitet (det vita fältet) mm. En ledare som har balans i sitt ledarskap inser att det gäller att få en bra balans mellan alla dessa krav d v s samtidigt som kraven uppifrån tillfredsställs, skall både medarbetarnas och marknadens krav och behov tillfredsställas.




Nej, nu måste jag tänka på resan upp till Arlanda varför jag avslutar här. Vill du veta mera kring ”det balanserade ledarskapet” är du välkommen att kontakta oss på Sustainable Performance [email protected]

Ha en fortsatt trevlig dag

Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: