Vågar du räkna med möteseffektiviteten?

Fredag förmiddag och jag njuter av att gårdagens trötthet gått över till ett ”riktigt spring i benen”. Fick precis en oväntad paus och tar då tillfället i akt att skriva dagens inlägg.

I gårdagens inlägg redovisade jag min definition på möteseffektivitet. Idag frågar jag dig om du vågar dig på att räkna ut möteseffektiviteten på din arbetsplats? Förhoppningsvis tillhör du de få, enligt min erfarenhet, arbetsplatser där mötesverksamheten är verkligt effektiv. För att komma dit är det avgörande att man arbetat med frågan under en ganska lång period och genomfört nödvändiga förändringar av mötesverksamheten. För att åstadkomma en rimlig möteseffektivitet enligt definitionen jag redovisade igår måste man ha arbetat igenom merparten av följande grundförutsättningar för ett effektivt möte:

  • tydliga och genomtänkta mötesregler
  • tidsmässigt begränsade möten, helst inte längre 4 timmar
  • begränsat deltagarantal – endast de som verkligen berörs av frågan/frågorna
  • ordentliga förberedelser inför varje möte
  • tydlig styrning av mötena
  • ordentliga mötesnoteringar så uppföljning blir möjlig

Nej, nu väntar fortsättningen på dagen så nu återstår bara att önska dig en riktigt trevlig helg



Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: