Arbetsrätten är sällan ett hinder jämtört med fega chefer

Torsdag förmiddag och jag har lite oväntat fått en liten lucka i mitt schema för dagen här ute vid västkusten, därav detta tidiga blogginlägg.

Även i dagens inlägg kommer jag att resonera kring problemet med ”chefer som inte våga” ta tag i känsliga och svåra personalproblem. Alltför ofta får jag höra att det är vår arbetsrättslagstiftning som förhindrar att man agerar, detta är förstås väldigt felaktigt. Arbetsrätten är väldigt tydlig när det gäller både arbetstagares och arbetsgivares skyldigheter och ansvar. En arbetstagare som inte sköter sitt arbete och/eller skapar problem för sina kollegor kan med stöd av arbetsrätten skiljas från sitt arbete, förutsatt att arbetsgivaren eller dennes förträdare agerat med ett tydligt och konsekvent ledarskap d v s där en chef vågat vara chef. Alltför ofta saknas detta mod och tyvärr är det mycket vanligt att man bara sopat problemen under mattan och hoppats på att problemet på sikt löser sig själv.

Dagens upprop från mig som arbetsplats- och prestationsutvecklare till landets alla chefer blir därför: Visa mod och ta tag i problemen direkt när de uppstår! Med ett konsekvent och tydligt ledarskap kan du inte endast enkelt lösa problemen med hjälp av arbetsrätten du bidrar även till ett bättre arbetsklimat på din arbetsplats.

Ha en fortsatt trevlig torsdag önskar


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: