Good enough duger inte!

Onsdag eftermiddag och jag har precis läst en intressant artikel i DN kring dåliga chefer som jag blev tipsad av en kollega att läsa. Ibland hittar man faktiskt riktiga guldkorn i tidningarna trots att det inte alltid finns så mycket intressant att läsa eftersom nyhetsförmedlingen idag är så mycket snabbare än vad en gammal papperstidning kan vara.

I artikeln kring dåliga chefer läste jag bland annat att dåliga chefer inte sällan nöjer sig med ”good enough” d v s sätter lägre mål och accepterar mediokra prestationer av medarbetarna än vad övriga chefer gör. Jag känner tyvärr alltför väl igen den här typen av inställning. Det är vanligare än man kunde tro att chefer nöjer sig med ”tillräckligt bra” istället för att satsa på bästa möjliga. Det här får förstås till konsekvens att agnarna skiljs från vetet på effektivt sätt både när det gäller företag som helhet och enskilda chefer. Naturligtvis vill vi inte anlita företag som nöjer sig med ”good enough” och inte heller vill vi rekrytera eller befordra chefer med samma inställning.

Önskar dig med dessa tankar en trevlig lillördag!


Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: