Undvik för små arbetsgrupper

Onsdag kväll och jag har precis kommit hem efter ett givande möte i Halmstad dit jag även skall i morgon kväll efter snabbt Stockholmsbesök. För egen del är det fullt ös under galoscherna nu och så blir det ända fram till min årliga MC-semester som jag tidigare berättat om.

 

Igår var jag inne på problematiken och möjligheterna för den lilla arbetsgruppen, eftersom jag fått några frågor kring detta tänker jag fortsätta på temat även ikväll. En av de frågor jag fått är hur jag definiera den ”lilla arbetsgruppen”. Med en liten arbetsgrupp avser jag grupper mellan två och fem personer. Grupper i denna storleksklass har tyvärr en tendens att bli antingen väldigt välfungerande eller den direkta motsatsen. En liten välfungerande grupp är särskilt känslig för förändringar i gruppsammansättningen d v s om någon slutar och ersätts av en annan. I ett slag kan den välfungerande gruppen bli till något helt annat. När en liten grupp, två till fem personer, har problem med sitt samarbete och/eller sina relationer blir situationen som jag skrev igår nästintill outhärdlig. Baserat på min snart 30-åriga erfarenhet av arbetsplats- och organisationsutveckling avråder jag alltid ifrån att sätta samman arbetsgrupper med färre personer än fem, detta främst för att minska risken och känsligheten för samarbets- och relationsproblem.

 

I morgon kommer jag resonera kring den ”stora arbetsgruppens” problematik och möjligheter.

 

Ha en trevlig onsdagskväll önskar

 

 

Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: