Skogsnäringen står inför stora utmaningar

Onsdag morgon och jag konstaterar att mina planer för veckan redan har raserats, men och andra sidan är det ju därför man planerar d v s att ha något att utgå ifrån när verkligheten inte blir den tänkta.

Det sägs att man blir mindre flexibel och dynamisk med åren, för egen del vågar jag faktiskt påstå att detta inte alls stämmer in på mig. Jag känner tvärtom att jag för dag som går blir mindre och mindre stressad/påverkad när planeringen rasar samman och jag får styra/planera om hur jag skall använda min tid.

Innan jag ger mig i kast med dagens första uppgift tar jag tillfället i akt och skriver av mig lite frustration över Skogsindustrins rop på en räntesänkning för att pressa ned kronan och därmed underlätta konkurrensen gentemot konkurrenterna inom Euro-området och Nordamerika. För egen del menar jag att Skogsindustrin många år haft en oerhörd fördel av en svag krona gentemot de större konkurrenterna på världsmarknaden. Eftersom jag har en hel insikt i vad som sker inom Skogsnäringen vågar också påstå att man under alla dessa ”goda år” försuttit chansen att effektivisera verksamheten. Enligt min mening ligger skogsindustrin långt, långt efter verkstadsindustrin när det gäller moderna och effektiva arbetsmetoder. Endast ett marginellt antal företag inom skogsindustrin arbetar t ex med Lean eller motsvarande modeller, vilket kan jämföras med verkstadsindustrin där detta ofta idag har pågått i tio år eller mer. Tveklöst blir det nu så att skogsindustrin tvingas gå igenom ett riktigt stålbad, tyvärr till stor del på egen beskyllan men och andra sidan kommer framtidsutsikterna att bli bättre efter ”badet”.

Ha en trevlig onsdag önskar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: