Knappast så enkelt som "vill du så kan du"

Fredag morgon och jag tvingas konstatera att jag inte lyckades frigöra några minuter i går när jag var uppe i Umeå till lite bloggvård. Just nu går allt i 250 knyck och då gäller det att ”hålla i ratten” d v s göra de riktiga prioriteringarna.

På vägen hem sent igår kväll hörde jag en idrottsledare som sa att det är så enkelt som ”vill du så kan du”. När jag hörde det sägas så höll jag till en början bara med och nickade instämmande i min ensamhet där i bilen på de snömoddiga vägarna. Men redan efter några mil konstaterade jag att verkligheten ofta är betydligt mer krass än så. Det räcker förstås aldrig enbart med att vilja, trots att viljan och engagemanget för uppgiften är mycket väsentlig, för att kunna. För att vi skall kunna måste vi självfallet ha kompetens för att klara av uppgiften men vi behöver framförallt en massa andra förutsättningar – arbetsförutsättningar d v s det område som jag nu arbetat med i drygt 31 år.

Mer kring detta tema återkommer jag till i annat sammanhang, men fram till dess vill jag önska dig en riktigt trevlig Andra Advent.

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: