Vi föds som rättvisa individeer - vad händer sen?

Tisdag eftermiddag och jag skall strax sätta mig i bilen och fara vidare härifrån Kil till nästa äventyr i Oslo. Innan jag gör det tänker jag bara skriva några rader här på bloggen.

På vägen hit till Kil tidigare idag hörde jag ett mycket intressant inslag på P1 angående att vi redan som mycket små barn vet vad rättvisa handlar om. Redan som 1-åringar kan vi reagera på orättvisor visar nu färska forskningsresultat. Det som direkt slog mig när jag hörde detta var – vad händer sen i livet? Alla orättvisor som vi ser i dagens värld både här i Sverige och internationellt skulle ju aldrig funnits om vår medfödda känsla för rättvisa inte gått förlorad på vägen genom livet. Vad är det för samhälle vi har byggt upp egentligen?

Med dessa tankar önskar jag dig en fortsatt trevlig tisdag


Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: