Vill du att jag bjuder dig på middag? Läs då och gör ett försök.

Onsdag kväll och jag har precis kommit hem efter en trevlig dag på västsidan av vårt avlånga land. Hur märkligt det än kan låta så bär det västerut i morgon också, men bor man så mycket på hotell som jag gör tar man varje chans som finns till att få komma hem över natten.

Jag har ofta resonerat kring nästa generations medarbetarundersökning här på bloggen. Det jag inte varit inne på så mycket är de fackliga organisationernas svaga intresse för medarbetarundersökningar eller snarare formerna för hur dessa genomförs. Ser jag till den genomsnittliga standarden på de medarbetarundersökningar som genomförs idag runt om i landet d v s kvaliteten i termer av adekvat validering och vetenskapliga kopplingar är standarden minst sagt bedrövlig. I princip aldrig efterfrågar arbetsgivarna ens validerade verktyg med adekvata vetenskapliga kopplingar, hellre knopar man ihop en egen enkät eller upphandlar man det billigaste som finns. Det som ständigt förvånar mig och mina kollegor inom Sustainable Performance är att de fackliga organisationerna accepterar att man tar så lätt på deras medlemmars arbetsmiljö. En medarbetarundersökning skapar alltid förhoppningar om förbättringar i vardagen för respondenterna men tyvärr stannar det ofta endast vid förhoppningar. Det går nämligen inte att dra några säkra och tillräckligt adekvata slutsatser av en medarbetarundersökning om man inte känner till dess mätkvalitet i termer av validitet och reliabilitet samt mot vilken arbetsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig grund som frågeställningarna och den tillhörande analysmodellen bygger på. Trots detta sker detta dagligen d v s man drar gladeligen en massa slutsatser på ett underlag som man inte har en susning om vad det står för och samtidigt sitter facken på läktaren och ser på hela spektaklet – ja, du märker att jag inte skräder orden. Om du betvivlar min bild av verkligheten kring medarbetarundersökningar rekommenderar jag att du sätter dig vid datorn och googla på medarbetarundersökningar. Du är mer än välkommen att kontakta mig om du hittar någon leverantör, förutom Sustainable Performance förstås, som öppet redovisar verktygens validitetsdata och vilka vetenskapliga rapporter som ligger till grund för frågeställningarna. Hittar du någon sådan leverantör så lovar jag dig härmed på stående fot att bjuda dig på en god middag. Men, tänker du kanske, de kanske ändå har all denna nödvändiga dokumentation men inte redovisar den så öppet som ni gör på Sustainable Performance? Ja, så kan det ju eventuellt vara, men ring då och begär att du får ta del av dessa uppgifter så kommer jag i alla fall att bjuda dig på en god middag när du visar upp underlaget för mig.

Nu har jag väl ändå stuckit ut hakan ordentligt, eller hur? Nja skulle jag säga, chansen att du gör dig förtjänt av middag är obefintlig enligt min uppfattning – men gör ett försök i alla fall!

Trevlig lillördag önskar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: