Nästa generations medarbetarundersökning allt annat än meningslös

Onsdag kväll och jag har precis summerat dagens besök nere i Skåne och förberett mig inför morgondagens övning i Borås. Innan jag stänger ned datorn tänker jag som vanligt att dela några tankar med dig.

Gårdagens inlägg med rubriken ”meningslösa medarbetarundersökningar” har som väntat väckt en del intresse hos några av mina bloggbesökare. Frågor som ”överdriver du inte lite nu?” och ”så illa ställt är det väl ändå inte?” har jag fått besvara genom att ytterligare påvisa vilket enormt slöseri med både pengar och tid (medarbetarnas, chefernas och ledningens) det är att genomföra medarbetarundersökningar utan vare sig vetenskapliga kopplingar eller adekvat valideringsinformation. Samtidigt är jag ingen vän av att enbart klaga, jag är mera för att visa på något bättre. I det här sammanhanget har jag självfallet då pläderat för ”nästa generations medarbetarundersökning” i stället för de idag så oerhört vanliga NMI (nöjd medarbetare index) eller motsvarande verktyg där det i nio fall av tio helt saknas adekvata vetenskapliga kopplingar och/eller valideringsdata. Tyvärr är det så illa att det ofta inte ens finns några verifierade samband mellan ett ökat NMI-värde och medarbetarnas nöjdhet/arbetstillfredsställse.

Nästa generations medarbetarundersökning har självfallet en klar och tydlig koppling till den arbetsvetenskapliga forskningen d v s frågorna baseras enbart på faktorer som forskningen visat att dessa påverkar medarbetarnas prestationer, hälsa och/eller arbetstillfredsställelse. Nästa generations medarbetarundersökning är naturligtvis också validerad på ett metodmässigt adekvat sätt och kan uppvisa höga värden för validitet och reliabilitet.

Nej, nu börjar klockan att dra sig mot sängdags så nu önskar dig god natt och på återhörande i morgon.

PS vill läsa mer om nästa generations medarbetarundersökning besök då www.sperab.se Ds


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: