Tur att jag har bil!

Fredag kväll och jag har precis kommit hem till Växjö igen efter en tur till Danmark. Innan jag tar helg tänker jag avsluta veckan även här på bloggen.

Idag var det andra gången på kort tid som jag tvingats kasta mig i bilen ned till Danmark på grund av inställd tågförbindelse. Jag försöker så ofta jag kan tänka på både miljön och kostnaderna, därför väljer jag då och då att åka tåg istället för bil och flyg, särskilt gäller detta för mina resor till Danmark. Men jag får väl nu börja tänka om är jag rädd då tågförbindelserna är alldeles för osäkra för mig i mitt arbete. Väl nere i Danmark var jag inne på Hovedbangarden i Köpenhamn och kollade på hur tågresandet i Danmark låg till och till min förvåning så var inga förbindelser varse sig inställda eller försenade? Hur kan det komma sig att vi i Sverige tvingas stå ut med alla dessa tågförseningar?

En fråga jag nu ställer till både Trafikverket och till Regeringen – vad tänker ni göra åt våra järnvägar? De satsningar som hittills gjorts är alldeles för små det kan vi konstatera inte minst under veckan som gått. Jag förstår att det krävs en ordentlig och grundlig upprustning av i princip hela järnvägsnätet, detta kommer att kräva enormt stora resurser men utan en fungerande infrastruktur för järnvägstrafiken kan vi inte utveckla vårt land eller värna om vår miljö. Varför inte just nu under lågkonjunkturen göra dessa satsningar, dels får vi en fungerande järnväg och dels kan vi lindra effekterna av konjunkturnedgången.

Trevlig helg önskar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: