Det tar ofta mycket lång tid att reparera ett sargat förtroende

Fredag lunch och jag har några minuter över till min blogg innan jag fortsätter med mitt möte och senare i em vänder bilen österut igen.

 

På vägen hit tidigare idag handlade nyheterna, som vanligt är jag benägen att säga, om Håkan Juholt och krisen inom Socialdemokratin. Håkan Juholts och Socialdemokraternas förtroendekapital är vad jag förstår av opinionsundersökningarna väldigt sargat. På sätt och vis är jag imponerad av Håkans envishet och att han fortfarande står upp som han gör, men framförallt är jag förundrad över att han inte förstår att han försatt sig och partiet i en fullständigt ohållbar situation. Att återskapa förtroendet för honom som statsministerkandidat kommer, om det överhuvudtaget är möjligt, att ta väldigt lång tid. Tiden fram till valet är enligt min erfarenhet alldeles för kort. Jag har i och för sig endast erfarenhet av hur lång tid det brukar ta för en chef att återskapa sitt förtroende, men och andra sidan är förstås detta vanligtvis en mycket enklare utmaning än den Håkan Juholt står inför.

 

Senare idag fredag får vi nog alla veta hur det gått d v s om Håkan fortsätter sin, enligt min uppfattning, fullständigt hopplösa kamp att reparera sitt sargade förtroende. Att lyckas med detta i tid fram till nästa val bedömer jag som ett riktigt ”mission impossible” – förresten skall du se senaste filmen med Mikael Nyqvist i en av rollerna?

 

Nu vill jag till sist önska dig en riktigt trevlig helg!

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: