Prestationskrav nödvändigt

Östergötland utmed E4:an och jag har precis stannat för att äta en försenad lunch, men innan jag unnar mig lite energipåfyllning tänker jag dela med mig av lite tankar jag har haft på vägen ned hit från Stockholm.

Ibland får jag synpunkter på att mitt resonemang kring prestation och prestationspåverkande faktorer, t ex ”dessa ständiga krav på prestation och leverans gör mig så stressad”. Känner man så beror detta oftast på att man upplever kraven som orimliga i förhållande till förmågan, och då är detta förstås inte alls bra. Men betänk då hur motsatsen skulle upplevas d v s det fanns inga krav på prestation över huvudtaget. Alla som varit utan arbete vet hur detta känns, d v s att inte vara efterfrågad. Detsamma gäller också alla dem som har en chef eller en ledning som är dåliga på att ställa krav, och då menar jag förstås rimliga krav. Tyvärr är alldeles för många chefer på tok för dåliga på att ställa krav på sina medarbetare. Dessa medarbetare kan ju aldrig då få känna den stora tillfredsställelse det är att få klara av kraven och kanske även överträffa dessa. En genuin arbetsglädje bygger till största delen på känslan av att prestera väl och lyckas i sitt arbete.

Nu önskar jag dig härifrån vägkrogen en riktigt trevlig helg!

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: