Finns det någon bortre gräns för okunskapen?

Tisdag eftermiddag och jag tar mig en paus på en parkbänk i ett ganska soligt och behagligt Stockholm. På vägen hit upp tidigare idag fick jag återigen anledning att fundera över okunskapen när det gäller metodiken i samband med medarbetarundersökningar – undrar om det verkligen finns någon bortre gräns för denna okunskap?

 

Jag har flera gångar ondgjort mig i denna fråga här på bloggen, men nu har jag återigen lagrat upp så mycket frustration att jag måste släppa ut en del av denna. Det värsta med all denna okunskap är den går ut över arbetsmiljön för både medarbetare och chefer. Enligt den bild jag har är mer än hälften av alla medarbetarundersökningar direkt undermåligt upplagda och saknar de mest grundläggande metodikstegen. Tyvärr verkar okunskapen gå åt fel håll d v s den avtar inte, snarare tvärtom. Jag menar även att branschen (för medarbetare- och kundundersökningar) idag till stora delar får skylla sig själva eftersom man inte lyckats ta kål på alla lycksökare som förekommer. Det är även djupt beklagligt att inte arbetsgivarna och de fackliga organisationerna kan enas om en standard för detta viktiga instrument.

 

Nu känns det redan bättre när jag fått lufta mina tankar, jag tror jag tar mig en glass och njuter en stund av solen som precis bröt igenom molnen ovanför mitt huvud.

 

I morgon firar vi vår Nationaldag och har ledigt de flesta av oss, varför jag avslutar med att önska dig en trevlig sjätte juni.

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: