Gemensam standard för medarbetarundersökningar

Torsdag förmiddag och jag har lyckats ta en liten paus för lite nödvändig bloggvård. I tisdags var jag återigen inne på ett utav mina favoritämnen, nämligen medarbetarundersökningar. Tänkte fortsätta på den tråden nu och utveckla mina tankar kring mitt förslag på en gemensam standard för medarbetarundersökningar.

 

Som jag skrev i tisdags tycker jag det är märkligt att inte arbetsgivarna och facken kommit överens om en gemensam ministandard för medarbetarundersökningar. Enligt min bestämda uppfattning är standarden idag generellt sett bedrövligt dålig, t ex endast en mycket liten del av de alla de medarbetarundersökningar som genomförs uppfyller de självklara minimikrav som jag menar borde gälla för det här viktiga instrumentet. Vilka är då minimikraven som jag menar borde vara en gemensam och beslutad standard för den svenska arbetsmarknaden? Jo, enligt min uppfattning så borde minimikraven vara följande:

 

  1. Validerade frågeformulär med kända värden för validitetsindex, kappakoefficient och intern konsistens/tillförlitlighet
  2. Validitetsindex > 0,75
  3. Kappakoefficient > 0,75
  4. Intern konsistens/tillförlitlighet > 0,70
  5. Anonymitetsskydd till samtliga respondenter d v s inga eller mycket få bakgrundsvariabler
  6. Frågeformulär med konsistenta frågekluster för att motverka slutsatser av enskild frågeställning
  7. Resultatanalys byggd på modell kopplad till den arbetsvetenskapliga forskningen

 

I den bästa av världar borde dessa minimikrav redan varit verklighet, tyvärr är det endast ett oerhört marginellt fåtal som ens uppfyller hälften av dessa krav idag. Därför har vi en situation idag som bäst beskrivs med ordspråket ”som man frågar får man svar”. Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att i princip varje dag sitter företagsledningar eller motsvarande tillsammans med HR-chefer och fattar beslut i frågor kopplade till resultatet av en genomförd medarbetarundersökning. Skulle övrigt beslutsunderlag hålla samma bedrövlig standard är jag helt övertygad att konkurserna skulle stå som spön i backen liksom budgeterna inom den offentliga sektorn skulle likna kopior på den grekiska statens ekonomi idag. Nej, jag uppmanar alla berörda till en ordentlig skärpning d v s sluta att ”leka” med era medarbetares upplevelser och uppfattningar om arbetsmiljön!!

 

Med dessa uppfordrande rader önskar jag dig en trevlig fortsättningen på dagen.

 

 

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan du följa mig på Twitter - @gertohlin Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: