Medarbetarundersökningens ABC - rätt svar fråga 2

Tisdag kväll och jag har precis kommit fram hit till Hofors och skall strax se på Sveriges sista framträdande i EM-fotbollen för den här gången.  Innan jag bänkar mig framför TVn tänker jag fortsätta min redovisning av rätt svar på mina testfrågor kring medarbetarundersökningens ABC. Har du inte läst mitt inlägg från i fredags föreslår jag att du gör det innan du fortsätter att läsa här.

 

Den andra testfrågan handlade om innebörden av validitet och reliabilitet i samband med kvantitativa undersökningar såsom ex medarbetarundersökningar. Det korta och grundläggande svaret på denna fråga är som följer:

 

-Validitet är ett mått på i vilken utsträckning som mätningen mäter det man vill mäta. T ex i en medarbetarundersökning vill oftast mäta hur medarbetarna upplever sin arbetsmiljö/arbetssituation utifrån ett psykosocialt och/eller fysiskt arbetsmiljöperspektiv. Validiteten på mätningen beskriver i vilken utsträckning som mätningen/undersökningen verkligen gör detta.  

 

- Reliabilitet är ett mått på tillförlitligheten i mätningen d v s om mätningen/undersökningen mäter samma sak oavsett när och vem som genomför undersökningen. En hög reliabilitet innebär inte att man automatisk även har en hög validitet samtidigt som en undersökningen inte kan ha en högre validitet än dess reliabilitet.

 

Är intresserad av hur data avseende validitet och reliabilitet kan redovisas är du välkommen att besöka http://www.sperab.se/default.asp?PageID=575

 

Hoppas nu på en seger för vårt svenska landslag samtidigt som jag önskar dig en trevlig kväll.

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan du följa mig på Twitter - @gertohlin Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: