Medarbetarundersökningens ABC

Onsdag tidig morgon och jag väljer att ta mig an min blogg innan jag ger mig i kast med resten av dagen. Den här morgonen gläds jag åt Östers IF sensationella framfart i Superetten, i går kväll vad det Assyriska från Södertälje som fick se sig besegrade vilket betyder att laget fortfarande är obesegrat i år – här kan man verkligen tala om både Top Performance och Sustainable Performance.

 

I gårdagens inlägg var jag inne på behovet av en landsomfattande utbildningssatsning kring medarbetarundersökningens ABC med tanke på den generellt sett låga kvaliteten på dessa undersökningar. Nu kan jag i och för sig tänka mig att ett antal personer inom HR-området och Arbetsmiljöområdet känner sig påhoppade av mitt inlägg, vilket naturligtvis inte alls var min avsikt. Därför vill jag här och nu framföra min ursäkt till dig som HR-chef, arbetsmiljöansvarig, arbetsmiljöombud/skyddsombud eller motsvarande som idag endast använder och arbetar med en medarbetarundersökning som överensstämmer med den minimistandard som jag här på bloggen tidigare uttalat ett behov utav. Till övriga känner jag inget större behov av att ursäkta mig inför, istället borde de tacka mig för att jag, förhoppningsvis, lyckats öppna deras ögon. Att genomföra en medarbetarundersökning är inte bara så enkelt som att själv sätta ihop ett antal frågor som medarbetarna därefter ombedes  svara på. Lika lite är det så enkelt som att bara köpa en av dessa flera hundra olika varianter som finns på marknaden och som saknar i princip allt det som en minimistandard för medarbetarundersökningar bör innehålla. Det enda skälet till att marknaden för medarbetarundersökningar i landet är som den är måste vara att kunskapsnivån hos dem som upphandlar är oroväckande låg, annars hade marknaden sett väldigt annorlunda ut.

 

Önskar dig nu en trevlig lillördag så hörs vi imorgon.

 

Gert Ohlin

 

PS Från och med nu kan du följa mig på Twitter - @gertohlin Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: