2012 och Machiavellis "läror" tillämpas än idag

Onsdag kväll och jag har kommit tillbaka efter en ”utflykt” till västkusten där jag varit på uppdrag tidigare idag. Nu när jag kom hem såg på Uppdrag Granskning på SVT ett intressant reportage om hur klädkedjan ZARA behandlar delar av sin personal. Eftersom mitt arbete handlar om arbetsplatsutveckling så är jag benägen att tro på det mesta som sades i programmet, trots att jag alltid är lite skeptisk till den här typen av reportage.

 

Skall man tro på det som kom fram i reportaget så är ledarskapet och synen på medarbetarna inom ZARA starkt influerat av det som Machiavelli skrev i sin berömda skrift ”Fursten” i början 1500-talet. Det inte utan att man blir lite avundsjuk på Machiavelli vars ”läror” fortfarande tillämpas 500 år senare, det vore ju en dröm om min egen bok ”Rätt förutsättningar på jobbet?” kunde få prägla de närmaste 500 åren fram till 2512. Skämt å sidor det är förfärligt och så bottenlöst obegripligt att arbetsgivare än idag använder rädsla som sitt främsta medel att leda sina medarbetare. Tyvärr är ZARA inte ett isolerat fall, tyvärr stöter jag på inslag av Machiavelli lite här och var under mina uppdrag.

 

Trevlig onsdagskväll önskar

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: