Dra in de pengar du vill spendera

Onsdag kväll och jag skall strax avsluta en lång dag fram datorn, men innan jag gör det blir det lite bloggvård.

Häromdagen träffade jag ett företag som ingår i en större internationell koncern där man har intressant ledstjärna för sin verksamhet – dra in de pengar du vill spendera eller omvänt spendera bara så mycket pengar som du kan dra in. För en smålänning känns detta mycket bekant och jag inser klokskapen i denna självklara ledstjärna. Ser jag sedan till ett antal mycket framgångsrika och kända svenska företag så vet jag att en huvudorsak till framgångarna ligger i just detta självklara d v s att inte spendera mer än man kan dra in. Ser vi på motsatsen d v s alla de många företag som har haft och har problem så är flertalet av dem samtidigt mycket hårt skuldsatta.

Tänk om Grekland och alla andra länder som nu hamnat i en skuldkris levt efter devisen/ledstjärnan – dra in de pengar vi skall spendera, så hade läget i Europa i dag varit helt annorlunda.

Ha nu en trevlig onsdag kväll hälsar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: