Ställ högre krav på samarbete

Onsdag kväll och jag har precis landat i Umeå efter en lite märklig flygresa från Luleå via Arlanda, men tyvärr så lyckas jag inte alltid att optimera mitt resande helt. I stället för drygt 40 mil blev det en tur på 160 mil, tur att resan gick i luften och inte marken.

 

Tidigare idag hade jag ett samtal med en uppdragsgivare kring vikten av ett fungerande samarbete på arbetsplatsen. Nu är behovet av samarbete inget nytt, tvärtom skulle jag vilja påstå. Däremot har jag den uppfattningen att alldeles för många chefer och ledningar ställer för låga krav på medarbetarna att samarbeta med varandra. Det är tveklöst så att arbetsgivaren har rätt att kräva att medarbetarna skall samarbeta bra med varandra, d v s ingen medarbetare har rätten på sin sida om vederbörande inte bjuder till när det gäller att samarbeta med några/någon kollega på arbetsplatsen. Enligt min erfarenhet beror väldigt många av de samarbetsproblem som förekommer lite här och var på arbetsmarknaden på att ledarskapet inte varit tydliga i kravet på samarbete. Alldeles för ofta ser man mellan fingrarna och accepterar att enskilda medarbetare inte bjuder till eller rent av vägrar att samarbete på bra sätt. Nu skall jag och alla andra konsulter som arbetar med att lösa upp samarbetsknutar egentligen inte klaga över detta, det ger ju oss intäkter och förtjänster som vi annars inte skulle få. Trots detta tycker jag att det är minst sagt bedrövligt att man från arbetsgivarehåll så sällan använder sig av möjligheterna inom LAS för att korrigera samarbetssvårigheter på arbetsplatserna. Som medarbetare är man skyldig att samarbete med dem som arbetsgivare anger, här finns ingen valmöjlighet från arbetstagarnas sida.

 

Trevlig onsdagskväll önskas från Umeå

 

 

Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: