Fursten lever fortfarande efter 499 år

Det är sent onsdag kväll och jag har lagt sista handen vid förberedelserna inför morgondagens uppdrag. Innan jag går och lägger mig tänker jag skriva av mig några tankar här på bloggen.

I tidningen Publikt läste jag tidigare idag om en ledarskapet i en av våra större statliga myndigheter. Fackföreningen ST hade genomfört en enkätundersökning inom den aktuella myndigheten och kommit fram till en mängd olika missförhållanden för personalen, bland annat ett ledarskap som uppfattades styra verksamheten genom hot och rädsla d v s precis som ”Fursten” gjorde i Machiavellis roman från 1513. Tänk att Machiavellis ”läror” fortfarande praktiseras och de dessutom gör detta inom vår gemensamma sektor staten. Jag blir minst sagt upprörd över hur detta kan förekomma år 2012 d v s 499 år senare. Jag måste också säga att jag verkligen lider med de anställda inom denna myndighet samtidigt som jag hoppas att dess ledning tar sitt förnuft till fånga och tänker om i grunden hur man skall leda verksamheten i framtiden. D v s låt inte Machiavellis ”läror” bli äldre än 499 år, det räcker så gott!

God natt och så hörs vi imorgon!



Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: