Sustainable Management ur ett hälsoperspektiv

Torsdag sen kväll och jag har precis kommit hem efter en skräckblandad färd med sommardäck på glashala och snöiga vägar. På tal om ”sustainable” så var kvällens bilfärd inte särskilt hållbar, nästa gång jag ger mig upp på vägarna kommer jag att vara mer noga med att kolla upp hur vädret kommer att bli.

Innan jag kryper till kojs tänker jag fortsätta på gårdagens resonemang kring Sustainable Management genom att kort resonera kring den tredje grundstenen för ett hållbart ledarskap, nämligen det personliga hälsoperspektivet. Trycket på dagens chefer och ledare är enligt min uppfattning högre än det någonsin tidigare varit. Detta innebär för de flesta mycket långa arbetsdagar i kombination med en hög stressnivå. Ur ett personligt hälsoperspektiv är förstås detta långt ifrån hållbart, åtminstone på lång sikt. Sustainable Management innebär därför att du som chef måste beakta ditt eget hälsoperspektiv genom att prioritera hårt för att minska belastningen i kombination med att du avsätter ordentligt med tid för friskvård och motion samtidigt som du äter och dricker med förstånd samt inte minst se till att du sover ordentligt. Med andra ord innebär Sustainable Management att du som chef sätter din hälsa i första rummet, i annat fall är risken uppenbar att ditt ledarskap inte blir långsiktigt hållbart.

God natt önskar


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: