Sustainable Management

Torsdag eftermiddag och jag sitter just nu på Bromma flygplats och väntar på flyget hem till Växjö efter ett givande möte upp i Hofors.

Du som läste gårdagskvällens inlägg vet att jag från med idag och den närmaste tiden kommer att resonera kring begreppen Sustainable Management, Sustainable Coaching och Sustainable Performance. I eftermiddag och i morgon kommer jag att ägna mig det förstnämnda d v s Sustainable Management.

Som sagt, låt mig då börja med Sustainable Management och vad jag lägger i detta begrepp. Tyvärr har vi ju inte en riktigt rättvisande synonym på svenska till ordet Management. På svenska använder vi ju ofta ordet ledarskap istället för Management. Problemet vi kan få då är att många enbart då tänker på den del av ledarskapet/Managementet som handlar om interaktionen med (ledningen av) medarbetarna. Inte sällan delar vi upp begreppet Management i tre delar nämligen 1) ledningen av verksamheten 2) ledningen av medarbetarna 3) chefskapet.
När jag talar om och använder begreppet Sustainable Management avser jag den vanligaste tolkningen av det engelska begreppet Management d v s 1 + 2 + 3 ovan.

Ok, så långt hoppas jag att du är med noterna, eller hur? Låt mig då komma till skott och redovisa min definition av Sustainable Management som jag och många med mig menar i huvudsak handlar om följande:

* Långsiktigt hållbart management utifrån ett resurs- och miljöperspektiv
* Långsiktigt hållbart management utifrån ett förtroendeperspektiv
* Långsiktigt hållbart management utifrån ett personligt hälsoperspektiv
* Långsiktigt hållbart management utifrån prestationsperspektiv

Nej, nu ropar de strax ut mitt Växjöflight så nu måste jag stänga ned och sluta här. Ha en fortsatt trevlig torsdag och torsdagskväll önskar


Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: