Tänk nytt - gör nytt

Onsdag lunch och jag snor åt mig några minuter till att vårda min lilla blogg innan jag springer i väg till nästa möte här uppe i Hofors.

Igår kväll bad jag dig hålla tummarna för en Växjö Lakers vinst mot Färjestad. Det blev en seger fast det satt långt inne i och med att matchen fick avgöras på straffar. Trots gårdagens efterlängtade seger efter de senaste sex raka förlusterna är jag rädd för att denna inte blev den verkliga vändning som jag skrev om igår. Växjö Lakers rekorddåliga power play spel fortsätter tyvärr i och med att laget nu spelat 43 gånger med fler spelare på banan än motståndaren utan att göra ett enda litet mål. Oförmågan att göra mål är ett verkligt orosmoln för Lakers fortsatta Elitserieliv. Ett lag som inte kan utnyttja sina power play kommer att få otroligt svårt att vinna några matcher, så jag menar att nyckeln till framgång för Växjö Lakers står att finna i just power play spelet.

Det som nu måste till det är en verklig förändring, det kommer definitivt inte att vara framkomligt att bara fortsätta som hittills d v s ”more of the same”. För att det skall vara möjligt att vända på trenden vad gäller power play måste det till en förändring i grunden av både spelet i sig och av spelarnas inställning och självförtroende. I den mån som lagledningen inte inser detta är Växjö Lakers framtid i Elitserien mer än oviss. Därför gäller nu mer än någonsin att ”tänka nytt och göra nytt” m a o sluta att harva på som man gjort fram till igår.

Det finns två anledningar till att jag skriver om Växjö Lakers problem, dels förstås att mitt hjärta slår lite extra för laget men inte minst för att jag ser så oerhört många paralleller till arbetslivet d v s mitt eget arbetsområde.

Ha en trevlig lillördag så återkommer jag i morgon.


Gert Ohlin



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: