Trygghet är en bättre drivkraft än otrygghet

Tisdag eftermiddag och jag håller så smått på att komma tillbaka till min tidigare goda form. Tidigare idag jag läste jag på Twitter en debatt kring Socialdemokrafternas kommande förslag om förbättrade villkor i arbetslöshetsförsäkringen.

Företrädare för Alliansen hävdar att detta går stick i stäv med arbetslinjen. För egen del tillåter jag mig att tvivla på att så verkligen är fallet. Inom den arbetsvetenskapliga forskningen finns det många starka belägg för att trygghet är en bättre drivkraft än motsatsen d v s otrygghet. Ser jag till min egen snart 30-åriga erfarenhet som arbetsplatsutvecklare kan jag inte finna något exempel där otrygga arbetsförhållanden har fört något positivt med sig.

Samtidigt som ovan är sagt, finns det ju ett ordspråk som säger ”krisen är uppfinningarnas moder”, så tvärsäker på att förbättrade villkor i arbetslöshetsförsäkringen inte kommer att ha någon negativ effekt på arbetslinjen är jag inte heller.

Ha en fortsatt trevlig tisdag önskar

Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: