Ineffektiva möten

Torsdag eftermiddag och jag sliter en del med sviterna efter gårdagsdygnets 136 mila resa genom Sverige. Innan jag tar ett tidigt slut på dagen tänker jag resonera en del kring hur man kan definiera ett effektivt möte.

I grunden bör möteseffektiviteten användas som ett mått på värdet av den tid som används på möten. På de flesta arbetsplatser används ”oceaner” av tid och resurser till olika slags möten. Resultatet av dessa möten står tyvärr inte alltid i rimlig proportion till den resursförbrukning som skett. Problemet ligger inte så mycket i att det genomförs många möten. Flertalet möten är sannolikt berättigade eller kanske t o m helt nödvändiga.

Måttet möteseffektivitet menar jag borde uttrycka värdet av de beslut/den dialog eller information som mötet resulterar i i förhållande till resursförbrukningen uttryckt i nedlagd total tid.

Värdet av beslut, dialog, information, aktiviteter etc
Värdet av den nedlagda tiden för ovanstående

Nu tror jag förbrukat den energi som fanns i kroppen för idag, men innan jag stänger ned för dagen vill jag önska dig en fortsatt trevlig dag.


Gert Ohlin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: