Nuon ingen "lysande" affär

Tisdag kväll och jag kloss fast här på Landvetter på grund av ett inställt flyg, så där rök ännu en kväll så det är tur man kan blogga lite under tiden jag väntar.

Debattens vågor kring Nuon-affären är väldigt höga just nu och visst kan jag förstå detta med tanke på vad Vattenfall betalade för Nuon. Det är i och för sig naturligt att vissa affärer inte utvecklas som man hoppats inom näringslivet, business innebär alltid ett risktagande. Skall man tjäna några pengar måste man våga riskera något också. Men det får väl ändå vara lite rim och reson, eller hur? Tänk att man köpt ett bolag för 97 miljarder och redan har man skrivit ned ”tillgången” Nuon med 15 miljarder exklusive finansieringskostnaderna – hur dåliga affärer får man egentligen göra i ett statligt bolag? Hur vår regering kunde godkänna affären när tjänstemännen på departementet som granskade affären menade att priset var väl högt, närmare bestämt 30 miljarder för högt, är en berättigad fråga idag. Nu skall i ärlighetens namn sägas att marknaden blivit en helt annan sedan affären gjordes 2009 och det finns många som menar att affären 2009 inte var så dålig som den framstår idag 2013. Det är alltid lätt att i efterhand kritisera en affär som visat sig bli dålig, det medger jag. Samtidigt ställer jag mig något tveksam till om ett statligt bolag som Vattenfall verkligen skall ge sig in på den här typen av jätteaffärer i Europa eftersom det är osäkert om bolaget och ägaren har den kompetens som krävs för ett väl underbyggt och klok beslut, jag bara undrar…

Trevlig tisdagskväll önskar


Gert Ohlin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: